28 augusti

Ibland blir man mer påmind än andra dagar om livets alla upp och nerförsbackar. Vissa dagar är jobbigare, svårare att ta sig över backkrönet för att se nerförsbacken igen och om allt är jobbigt en längre tid kan det vara svårt att hålla fokusen på allt de positiva som livet faktiskt ger. Så en stor eloge till morfar som håller uppe humöret för det mesta!

Har funderat på att folk ibland misstolkar begreppet "vara positiv", det innebär inte att man är glad hela tiden och när man inte är det att låtsas att man är glad. Utan det handlar om inställningen, om något händer eller om man känner sig ledsen/arg/besviken, klart man ska vara ledsen, arg och besviken. Men man får inte gräva ner sig, inte ödsla ton av energi på saker man inte kan göra något åt, utan istället göra det man kan, kanske se de positiva effekterna eller de positiva sakerna man har kvar. Man ska inte grubbla över massa småsaker, inte omvandla bra saker till dåliga, för om man vrider och vänder för mycket på saker kanske man sabbar för sig själv. Därför går nog positiv och självkänsla hand i hand, om man låter sig själv vara lycklig! Lyckan hittar hem till alla, om man inte stänger dörren.

Idag pratar jag meänkeli, eller... kanske inte riktigt prata men jag säger saker som
"mustaviinimarjat"
"pane ovi kiini"
"mie mene ulos"
"Mie ei halvan panne långkalsongeri pääle"
(med reservation för stavning och gramatik)

Sen har jag faktiskt plockat "mustaviinimarjat" (svartavinbär), ätit plättar och stekt plättar (med viss övervakning),varit till affären och handlat, osta (köpt) kenkiät (skor) och ätit blåbärspaj nu får vi se vad jag ska hitta på, matteboken har jag "glömt" hemma, så det tar vi på söndag.  Heippa hej!

Jag hemma igår :)

, Vardagsprat | |
#1 - - Hanna:

Kloka ord!

Upp